Bornholm aug. 2018

I slutningen af juli fik vi Lises træningstider hos fys'en og de startede midt i august. Så mon ikke vi skulle prøve at komme en uge til Bornholm og vi ringede til Allan og forklarede ham sagen. Han ville prøve at finde ud af hvad han kunne gøre og efter et par spændte dage fik vi svaret sammen med billetter. Vi skulle til Bornholm igen igen og det var rigtig dejligt.

Vores plads

Vi skulle derover den 12 august med natfærgen kl. 0020 så vi har god tid til at pakke cv'en og vi kører hjemmefra ved halv otte tiden og kommer til færgen i god tid. Vi kommer fint over og lægger os til at sove ved Gudhjem svømmehal. Vi får anvist plads 173 der ligger fint og med lidt udsigt over Østersøen. Vi får sat teltet fint op og så pakker vi El-cyklerne ud som vi har lånt med af vores søn og svigerdatter. Der er klap cykler så vi kan ha' dem bag i bilen. Vi går op og køber en is og får set rigtig på det flotte nye indgangsparti der næsten ligner et røgeri udefra.

Campingpladsen

Det er søndag og vi skal ud og prøve el cyklerne. Blæsten har løjet af og vi smutter bare op af bakken til Gudhjem hvor vi ser et marked og så ned og kigge ved havnen og købe et par fiskedeller med hjem til frokost. Vi cykler længere ud af vejen og det går jo som en leg på de cykler.

Stranden neden for campingpladsen

Vi vågner tidligt fordi vores venner kommer og deres plads er ikke ledig endnu så vi gir morgenkaffen. de fik pladsen sidst på formiddagen.
Vi kørte ned til Årsdale efter fisk men der var ingen fisker i båden, så vi kørte til Nexø og kiggede lidt. Vi købte et par røgede sild på røgeriet og så op til Årsdale Mølle for at se på om der var nogle tips til vinterens stenslibning og det var der. Om eftermiddage kigge vi op til vores venner der lige har slået forteltet op, meget heldigt de skulle lige til at ha' en øl så det fik vi også. Bagefter ville vi cykle en tur ind forbi Stavehøl vandfald og videre til Østerlars og så ud til landevejen og lidt ud af den og så hjem igen, det gik som en leg.

Årsdale mølle

Vi kører med vores venner igen ned til fiskeren og han er der stadigvæk ikke, vi snakker med nogle af de andre der sidder dernede og de fortæller at der er fiskestop så der er ikke nogle både der er ude. Det var en kedelig besked at få, mest for fiskerne der ikke kan fiske i et par måneder. Vi kører endnu engang op til møllen og kigger.
Vi har besluttet os for at vi vil op og se det nye besøgscenter ved Hammershus og da vores venner skal derop i næste uge med deres familie der kommer derover tar vi derop alene. Det er bare rigtig flot lavet, næsten bygget ind i skrænten i en halvbue, meget spændende.
Vi var også rundt og se Hammershus, denne gang næsten uden stilladser så det var rigtig flot.
Vi kører ind til Sandvig og kører op og ser fyret på Hammerknuden også ind til byen og ser et marked og kører så hjemad. Vi skal op og ha' kaffe hos vennerne med kransekage, så den bliver 11 inden vi går hjemad.

Hammershus besøgscenter

Hammershus

Løve hovederne

Onsdag og der er marked i Svaneke som vi må kigge på, køber et par blomster og kører så over Østermarie hjemad. så skal vi op og ha' revanche fra sidste år i minigolf. det tog to timers hård kamp inden at Lise vandt spillet. Vi går hjem til os og styrker os med en fl. Rose vin og lidt chips.
Så kører vi ned på røgeriet og køber lidt ind til en god aftensfrokost som vi får øl og snaps til.

Ekkodalen

Vi kører ind til Åkirkeby og kigger på deres marked og handler ind i deres superbrugs. På vej hjem kører vi ind til Ekko Dalen og kigger og vi bestiller bord i Ekko Cafeen til dagen efter for det ser ud til de har travlt. Vi cykler ud og samler sten som jeg kan bruge til stenslibning til vinter. Om aftenen laver vi mad til vennerne og vi sidder og snakker længe.

Vores strand

Fredag er det sidste dag på Bornholm så vi må en tur til Rønne og kigge. Vi ser hallerne der næsten er det samme som sidste år. Vi går en tur i byen og får en kop kaffe hos bageren. Så går vi nedom havnen for at finde en bænk og der var kun nogle i solen og med op til 29 gr. var det for varmt. Så kører vi ud til stranden og sidder lidt på en træstamme.
Så er det ved at være tid til at køre til Ekkodalens Cafe og spise dejlige store tarteletter med hønsekød i med en dejlig fadøl til. Det smagte.
Så måtte vi skynde os hjem og pakke teltet sammen mens det var tørt, vi nåede det men vi kunne høre det buldre og se de sorte skyer komme nærmere. Vi sad inde i vognen da regnen kom og det var rigtig godt for det regnede det meste af natten.

De supergode tarteletter

Vi sidder ude og drikker morgenkaffe og nyder det, alt er sprøjtet til så det var godt vi pakkede sammen igår. Birte og Erik kommer og siger farvel de skal være her i to uger endnu. Vi går op og afregner og siger tak for denne gang.
Allan er jo spændt på den nye færge men vi må jo håbe at det går for det er rart at bestille billetter og ophold på en gang.
Vi kører så ned til Dueodde og spiser frokost og så kører vi til færgen kl. 1430 skal vi med. Vi er tre campingvogne og to autocampere og resten personbiler og der var mange.
I Sverige kører vi ind ved sportsklubberne og drikker en kop kaffe og kan se da bilerne holder op med at komme kan vi liste af og vi har en rigtig dejlig og rolig tur hjemad.
Vi er hjemme igen kl. 1830 efter en rigtig dejlig uge på Bornholm med El cykler, der var en stor hjælp.