Rundt i det sydlige Danmark 99

Vi havde regnet med at være hjemme i ferien, men tirsdag skinnede solen, så vi fik lyst til en tur ud i det blå. Vi fandt en annonce med campingvogn til leje, kørte op og kiggede på den. En stor flot og næsten ny Knaus Azur stod og kedede sig. Den så lidt stor ud til vores Astra, men vægtmæssigt kunne vi "næsten" overholde alle regler, så vi tog chancen. Torsdag  5/8 kørte vi mod Falster med den ret store vogn, den var utrolig nem og behagelig at køre med. Vi overnattede på Nykøbing F camping den første nat , en dejlig plads med gode og store forhold og hvor man ikke føler sig klemt.

Fredag morgen kører vi over Nakskov til Tårs og tager færgen til Langeland og kører til Carlsberg camping på Tåsinge, fin plads med gode forhold finder en plads med udsigt og vi regner med at blive et par dage. Vi er er rundt og se Svendborg, hvor der ligger en rigtig dejlig fiskeforretning på havnen og hvor man kan købe lune fiskeretter ud af et vindue i siden, ret lækkert. Om lørdagen er vi en tur på Sydlangeland og slutter med et par timer på Ristinge strand og nyder det fine vejr og det ikke alt for varme vand. Ellers er Tåsinge et dejligt område med Troense, Valdemar slot Elviras grav m.m. Vi havde desværre ikke vores cykler med, ellers ser det ud til at være et  godt sted at cykle der.

Søndag bliver vi mindet om hvor vi holder ferie, den "dejligste" regn trommer på taget, så efter morgenmaden kører vi videre. Vi kører over Fåborg, mod Sønderjylland. I Fåborg skal vi lige sende nogle postkort og jeg foreslår at vi kører op gennem byen! Det skulle jeg ikke have gjort. På nær de første 20 m er det gågade det hele, så jeg mærkede for første gang, at det var en stor campingvogn vi havde med. Vi kunne lige snige os igennem gågaden til en parkeringsplads, hvor jeg fik lidt træning i bakke, vendeteknik og så ud på Havnevejen igen.

På Als skulle vi lige ind og se haven ved Gråsten slot, men Ingrid var kommet før os, så det må vi igen have til gode. Så vi brugte tiden til en tur over grænsen  i stedet for. Bagefter kører vi til Møgeltønder camping også en rigtig fin plads, men de havde ikke alt for godt vejr.

Møgeltønder kirke                           Møgeltønder

Mandag morgen går vi en tur i Møgeltønder, en meget flot og velholdt by. Vi var også inde og se deres kirke, meget flot og anderledes.

Bagefter pakker vi og kører mod Ribe. På vejen er vi inde og se Hjemsted Oldtidscenter ved Skærbæk, absolut et besøg værd. Har man børn med, kan man bruge noget tid der, der er mange aktiviteter som børn kan være med til. Vi så de kastede med stenkaster, men der er hele tiden forskellige aktiviteter

Ribe er jo også en flot gl. by, men deres campingplads er ikke noget at råbe hurra for, kedelig og slidt. På turistkontoret fik vi en "gå selv" guide til en spændende tur rundt i den gl. bydel, det var en god tur. Vi så hvor hans Tavsen, Brorson havde boet og også Ribes mindste hus 27 m2! og mange andre spændende ting og huse.

Tirsdag kører vi videre mod nord og havde tænkt os at campere på Skjern Camping, men det er vist mest for lystfiskere og det var ikke det vi kom for denne gang. Vi kører tilbage til Tarm Camping, en dejlig og rolig plads. Efter at have sat vognen op kører vi ud til Vesterhavet og går en god tur, desværre ingen rav, men det er jo altid dejligt med en tur ved " a` hav " i frisk vejr med god vind og pæne bølger.

Kaffe ved Hjemsted Oltidspark                        A`Hav ved Nymindegab

Onsdag kører vi over Hvide Sande, er inde i fiskeforretningen og købe noget dejligt fiskepålæg. Så er vi på familiebesøg og kører hjem fredag nat og er hjemme ved 2 tiden efter en dejlig tur i det danske med meget afvekslende vejr, men det er jo noget af charmen ved Danmark.

Lørdag  middag afleverer vi campingvognen, den var rigtig god både at køre med og opholde sig i, men for stor efter vores smag, vi brugte kun den ene ende af den, men var også kun to på turen.