Aachensee aug. 05

Torsdag den 4. august

Jeg vågner kl. 0130 og så kan vi jo lige så godt komme af sted, så 10 over 2 kører vi må Rødby, målet er Aachensee. Vi er med færgen 0415 og kører igennem Hamborg  lige som morgentrafikken er ved at komme i gang. Klokken 14 kører vi ind i Rothenburg a d Tauber som er første stop. Vi har bestilt overnatning på en gl. vandmølle "Dorfmuelle" i Detttwang. Den var flot renoveret vi og fik et meget flot værelse der. Vi var lige en tur inde og kigge i byen, en meget flot gl. by med den gamle ringmur bevaret. Efter en Jægersnitzel på Det Sorte Lam er det tid til at komme hjem og få en på øjet.

Har sovet godt og står op til et rigtig flot og dejligt tysk morgenbord . Desværre kan vi kun blive en nat, der skal være Vespa træf i byen denne weekend. Vi pakker og kører op til Rothenburg og parkerer i skyggen af ringmuren. Vi er rundt og se det meste af byen, juleudstilling, gl. huse, anlægget og vi smager byens specialitet(?) Sneeball, en rund kugle med flormelis på. Den ligger i alle vinduer, vi går ind hos en bager for at smage, den var godt nok tør, der skulle en god gang kaffe til skylle den ned.

Vi fortsatte så mod syd for at finde et nyt overnatningssted. Det bliver i "An Der Post" i Heitervang i Østrig, et meget gammelt gasthaus, hvor værtinden fortæller at der i det meget store værelse vi får har Kejser Karl den 2. sovet på vej til sin kroning. Det må ha' været den samme seng for den føltes som om Karl havde lagt den fuldstændig i stykker! og morgenmaden var nok det kedeligste vi har oplevet.

Vi starter mod Garmisch, er en tur inde og kigge ved Eibsee, 2,5 eu. for p. plads. vi går en tur, men det begynder at regne så vi kører videre. I Garmisch er det fuldstændig trafikkaos, så vi kører videre, køber et par kager og kører af Alpenstrasse 2,5 eu. Holder pause, laver cappuccino, nyder kagen og udsigten i øsende regnvejr. Klokke 14 ankommer vi til Hotel St. George som er vores base den næste uge. Vi får et dejligt værelse med udsigt til bjergene, så her glæder vi os til at være.

Området om Aachensee består af byerne Maurauc og Pertisau, der ligger med 3 km. afstand ved syd enden af søen og Aachhenkirch i nord. Det  er hyggelige byer, midt i et stort skisportsområde, hvor der også er dejligt om sommeren, med gode stier rundt om søen. Vi lejede også cykler og cyklede det meste af vejen rundt om søen, man må ikke have cykler med på stien ved bjergsiden. I bjergene omkring søen bliver der fløjet meget med paraglidere, det ser flot ud når de svæver rundt oppe i højderne og langsomt daler ned og lander ved søen. Der ligger også to campingpladser i byen der ser rimelig gode ud.

En morgen med sol fra morgenstunden pakkede vi rygsækken, nu skulle Rofan højderne bestiges! Målet er Hochiss  i 2299 m højde. Sådan skulle det ikke gå, efter en dejlig tur op, med flotte udsigter ud over Aachense og ind over andre dale hvor der gik mange "Milka køer" og græssede, begyndte det at regne lige før toppen og da der var ret langt ned og ikke meget at holde fast i og klippen blev glat, måtte det være godt nok. Regnen stoppede snart og vi nød den flotte tur ned, de mange flotte blomster og murmeldyrunger der legede på bjergsiden. Vel nede i Efffurter Hutte får vi et godt glas fadøl og et par pølser, mens vi lader turen og indtrykkene sætte sig, en rigtig dejlig tur.

Vi var en dag inde i Innsbruck, efter lidt kø kørsel rundt i byen finder vi et P hus og finder ind i Altstat med de flotte huse Hof- logen med det forgyldte kobbertag, hvorfra de gamle kejserer kunne sidde og kigge ned på bylivet.  Hofbuurg og den flotte Hofgarden, vi var også inde og se Skt. Jacobs dom, en meget stor og meget flot kirke.

Rasthaus Kanzelkehre udsigt over Inntahl og Zillertahl

Torsdag kører vi en tur ind i Zillertahl der er utrolig flot og denne dag også med utrolig megen trafik pga. vejarbejde. Vi drejer op af Gerlos strasse, vi vil op og se Krimmler vandfaldet, der er ikke så megen trafik der. Vi ser snart hvorfor, alle er oppe ved vandfaldet. Vi finder en parkeringsplads og går op til vandfaldet, der er rigtig mange besøgende, men også plads til os.

Krimmler vandfaldet

Vi går ned til foden af vandfaldet og nyder det flotte syn. Så går turen videre over Kitzbühl og St. Johan hvor vil holder pause og få en cafe latte med apfelstrudel. På hjemture er vi inde i glasbyen Rattenberg, der stort set er uden trafik efter der er indviet en tunnel uden om byen. Vi holder også en pause på Rasthaus Kanzelkehre og nyder en is og den flotte udsigt over Inn og starten af Zirlertahl.

Lørdag morgen, en dejlig uge ved Aachen See er slut, vi har boet rigtig godt på St. George, fået rigeligt med god mad, så efter morgenmaden drejer vi Astra'en mod nord. Vi kommer ud i en lille kø på motorvejen ved München, men ellers går det fint mod nord. Vort første stop er Echendorf i Franken , hvor der skulle være god vin at købe. Det var der. Byen ligger ved floden Main, det ligner næsten området ved Mosel floden og der er mange vingårde. Vi får at vide at der ikke bliver bygget nyt i byen, man vil bevare den gl. by som den er..

Vi handler hos Wiengut Blendel   www.weingut-blendel.de  som vi har fået anbefalet. De har desværre ingen ledige værrelser, så efter lidt smagen og handel kører vi videre. Vi finder logi for natte i Meiniengen i Henneberger Haus, et gammelt hus der vist har været partikontor og nu som beskæftigelsesprojekt er indrettet som Hotel. Næste morgen kører vi efter en super gang morgenmad videre, det regner og vi kører gennem Eisennach mod vej 27, hvor der er en stor omkørsel  pga. byfest i en af byerne. Det regner stort set hele vejen til Femern og da vi kører op gennem Sydsjælland er det dejlig sol og der høstes flere steder. Vi er hjemme kl. 22 efter en rigtig god tur på 2983 km. 15,1 pr. l.