Fuerteventura

Med græshopper

Torsdag den 25. november klokken 10 i 5 ringer uret  og kl. 8 letter flyet mod Fuertevenrura, vi er spændte, har hørt det skulle være en lille hyggelig ø vi skal ned til. Efter en rolig flyvetur lander vi 1230 lokal tid i dejlig sol. Vi skal bo i Correlejo på nordøen, på vej derop får vi lidt info bl. a. at der måske vil komme græshopper til øen om et par dage, det kom til at holde stik.Vi blev indkvarteret på hotel Seranada, et lidt slidt lejlighedshotel, men det var vi også blevet lovet så ok.

Vi må lære at bestille i god tid. Correlejo er en hyggelig turistby med mange butikker og restauranter, en god havnepromenade. I udkanten af byen er der marked om fredagen, der findes alt godt, det meste fra Afrika, vi får ikke rigtig købt noget der. Lørdag begynder græshopperne så småt at ankomme. Søndag lejer vi en bil hos Autos Martel, en Micra  for 90 Eu for 3 dage inkl. forsikring og kasko. Vi kører en tur ned at vestsiden af øen, i Castillo de Rico Roqus, hvor vi bl. a. ser en utrolig flot Morris 1000, den så ud som om den lige var trillet af samlebåndet, utroligt. Så kørte vi en tur over på østsiden af øen, den er ikke så stor, der var sandstorm og røde flag, så hjem til poolen  og slappe af der.

ikke lige badevejr                 Græshopper

Det er mandag og vi kører ned til sydøen, i Morro del Jable en lang by med mange store hoteller finder vi en cafe og køber en god kop kaffe og en meget sød kage. Så er vi en tur ned i den gamle bydel, lille med flere hyggelige fiskerestauranter, men også mange mennesker, så vi er glade det ikke er den by vi bor i . Så går det nordpå igen, vi vil prøve at finde en strand med læ, vi  finder en strand, Playa de Sotavento de Jandia, med en stor lagune med lavt vand hvor der er surf skole, men ingen læ, vi spiser vores mad og finder så en gryde i læ, dejligt at slappe af med udsigt over lagunen og surferne. Hjemturen går over bjergene med mange flotte udsigter, forbi et par fiskerbyer og vi er først hjemme efter det er blevet mørkt og det første der møder os i Correlejo er græshopper, der er millioner, de ligger i lag på vejen, de er røde og ca 10 cm. lange. Hjemme ved hotellet er der næsten ingen og da vi senere gå ned i byen og spiser er der heller ingen, men det havde der været om dagen fik at vide, så det var vist en god dag vi kørte sydpå.

græshopper                                      flere græshopper

Tirsdag blæser det ikke så meget så vi vil  ud til stranden El Jable, mini ørkenen med sand fra Sahara, der ser rigtigt godt ud, men der er dønninger og ingen læ. Jeg skal lige prøve vandet, der kommer et par  store bølger, mine ben er ved at forsvinde under mig og sandbunden ændre sig meget, det var den badetur og der var "kun" gult flag. Det blæser igen op så der bliver sandstorm, efter en lille tur i sandklitterne går turen hjem i poolen igen, der var nu også godt at være og vandet absolut ikke for varmt!!. Der var mange græshopper i luften, men af en eller anden grund kom de ikke ned til os ved poolen og det var nu meget rart.

Micra i sandstorm                      Gl. Morris, den var bare som ny

Torsdag, for første gang i ferien ringer uret, det er tid vi skal hjem. Vi har haft en dejlig uge med sol, vind og græshopper, de har dog ikke generet os og lige meget hvor mange der lå om aftenen var de væk om morgenen. I receptionen fortalte de at der havde været græshopper før, men denne gang var der rigtig mange. De bliver hvirvlet op i Sahara med sandet som æg, bliver klækket undervejs og lander som græshopper på øen, lever ca. 4 dage og dør så, de yngler ikke på øen. Der er mange gode restauranter i byen, den bedste efter vores smag var Terrezza, der lå i en sidegade ned mod stranden, de reklamerede "Store bøffer, små  priser" og det var så det danske ved den restaurant. Bøffer var store, deres Paella rigtig god og deres  Irish coffee bare super, så  der spiste vi 2 gange.

Da vi står og venter på bussen begynder det at stænke lidt, der er ingen steder at gå ind i læ på et lejlighedshotel når nøglen er afleveret, og så kommer der lige en byge, fem minutter og alle er gennemblødte!! og så kom bussen og vi er på vej hjem igen. Kl. 19 er vi i Dk igen og har bare slappet af i en uge, dejligt.