Jylland juni 18

På grund af min kones dårlige knæ går turen ikke til Boden søen i år, men i stedet vil vi blive herhjemme. Så vi er ankommet til Gjerrild Nordstrand Camping der viser sig at være en rigtig dejlig plads. Der er ikke fyldt op så vi vælger os en plads og slår forteltet op.

Vi er nede og kigge på stranden og den er flot så langt vi kan se til begge sider og så slapper vi af resten af dagen i det flotte solskin.

Dagen efter cykler vi ind af kyst stien til Bønnerup strand og kigger på havnen hvor der ligger en del fiske både og en dejlig fiskeforretning hvor vi handler fiskefrikadeller og makrel til frokost og et par foreller til aften. Vi nyder igen det gode vejr og griller foreller til aften.

Vi vil ind og kigge lidt på Grenå i dag og vi finder en p plads lige ved gå gaden og vi kigger på de forretninger der er. Vi kører ned om havnen, men må op i byen igen for at få en kop kaffe.

Om eftermiddagen cykler vi en tur ud til Gjerrild Klint og kigger og vi cykler en omvej hjemad, kortlæserens skyld(mig), og kommer igennem Gjerrild. Vi griller til aften.

Vi vil en tur til Ebeltoft i dag og vi kører ad små veje derind, vi stopper ved Jernhatten, en høj som vi må op på og sikken en udsigt ud over vandet.

Vi finder parkering lige ved gågaden og går rundt og kigger lidt. Ved Rådhuset er der bryllup, så det må vi lige se. Så må vi ind og se Rådhuset der er rigtig flot og jeg er nede i den gamle fangekælder, et dunkelt sted.

Vi går så ind og ser Farvergården der er et gammelt farveri nu museum, Det var rigtig spændende at se alle rummene. Så køber vi fisk som vi spiser på havnen og så skal der lige tages et par billeder ved Fregatten Jylland. På vej hjem skal vi lige se de høje tårne der sejlede forbi da vi var ude ved klinten i går. Det var en borerig der skulle hugges op. Så lige et smut forbi Fornæs fyr og så hjem igen.

Solnedgang

Tårnet på Himmelbjerget

Gl. Turisten

Rundkørsel

Vi var en tur inde i Silkeborg og kigge på deres flotte fisketrappe. Vi gik også en tur i byen og så de mange forretninger der. Der var kommet p. hus under torvet som vi fik prøvet. Hjejlen sejlede ikke i dag så sejlturen må vente.

Dagen efter kører vi en tur op til Himmelbjerget hvor vi nyder den flotte udsigt over søen.

Bagefter kører vi til Ry hvor vi ser Gl. Turisten som er en gammel turbåd der nu er museumsskib. Vi drikker en kop kaffe mens vi nyder det dejlige område.

Så kører vi til Skanderborg hvor vi ser mange spor efter Ove Lund Kirkegaard som vi læste højt for drengene i sin tid.

På hjemvejen må vi lige ha' et par billeder af de flotte rundkørsler på vej til campingpladsen. Hjemme igen går vi over for campingpladsen og nyder udsigten over funder bakker.

Vi så også stedet hvor Kaj Munk blev skudt.

Alfabet Huset

Den Rødhårede pige i birkeskoven

Torsdag går turen videre mod dejlige Ribe der er sidste stop på denne tur. Vi kører over Hvide Sande, køber et par fiskefrikadeller som vi tar' med på turen. Vi spiser frokost uden for Ribe og er på Camping pladsen lidt i to. Det er mange år siden vi sidst lå her og den er blevet større og meget bedre med meget flotte sanitets bygninger. Vi lægger os på 671 og det er en god plads nede bagved. Vi slapper af og cykler ind og handler i Ribe.

Dagen efter sætter vi telt op og kører ud og ser Vadehavscenteret som bare er så flot udefra. Det er også flot inde.

Vi kører rundt om Kammerslusen på vej hjemad.

Vadehavscenteret

Ebeltoft Rådhus

Molbohistorier

Farveri gården

Vi spiser lækre boller med Blåskimmel og gouda ost på og så må vi ud ok trille. Vi kører til Bønnerup strand og handler ind i fiskeforretningen der. Nystegte fiskefileter, røget laks og rejesalat. Så kører vi ud til Fjellerup strand, men der var ikke andet end sommerhuse og en super lækker strand.

Vi fandt en bænk hvor vi spiste vores lækre mad med fin udsigt over stranden.

Så kørte vi mod Åbyhøj men der var langt så vi vendte om og så var vi inde og se et loppemarked ikke så spændende men konen fortalte om nogle stenhøje hvor de havde kørt meget hen før i tiden. Jættestuen Tulstrup gravpladsen. Det måtte vi se og der lå et flot besøgscenter og bag ved lå der så gamle gravhøje.

Jættestuen Tulstrup

Så gik turen hjemad og da vi kom hjem var vi godt varme og så måtte vi en tur i bølgerne og det var rigtig dejligt med sådan en dukkert.

Om aftenen spiste vi mad fra food trucken der holdt på campingpladsen, Kyllinger med coleslaw, thaziki og hvidløgsmarinade og det var bare  så lækkert.

Så er det blevet tid at flytte og klokken 1050 triller vi ud fra den dejlige plads. Vi har sat Hesselhus camping som målet og efter Randers begynder sommerens sidste regn og det blir ved til vi har slået telt op på Hesselhus. Vi holder spisepause med udsigt over Tange sø.

Hjejlen

Udsigt

Ole Lund Kirkegaard

Rundkørsel

Kaj Munks mindesten

Funder Bakker

Onsdag er det tid at slå støttebenene op og køre videre og vi vælger at køre over Brande og se alle gavlmalerierne der og de er flotte. Vi går en tur i byen og ser en dame der viser en gruppe rundt og da hun har tid spørger vi om vej til gavlmalerierne. Det var lederen af turistkontoret vi havde spurgt og vi måtte med hen på turistkontoret og ha' et kort og en lang forklaring om Brandes seværdigheder. Bla. havde højskolen en overdækning af Bjørn Nørgaard så der var noget at se og den var så flot med hele alfabetet i taget og så fandt vi de flotte gavlmalerier og Remisen. Tak for det.

Onsdag aften og nat tilbragte vi i hyggeligt selskab hos min svoger ved Ringkøbing.

Remisen

Gavlmaleri

Udsigt fra kammerslusen

Jeg kigger på højtvandsøjlen

Ribe kirke set fra den gl. borgruin

Vandfontæne på det gl. kloster

Om lørdagen har vi besluttet at køre en tur over grænsen og handle ind når vi er på de kanter. Vi køber noget gas og vin og nogle småting og bagefter går vi en tur i Tønder og kigger.

Så vender vi snuden hjemad og er tilbage på pladsen ved to tiden, så sen frokost og aftensmad og så hygger vi os i teltet om aftenen hvor vi lige kan høre musikken i det fjerne. Der er noget fest oppe i servicebygningen.

Søndag cykler vi ind og ser det gamle Kloster og vi gir 10 kr. for at se den gl. klosterhave der faktisk er en gårdhave. Så må vi ud og se den gamle borgruin der ligger bag byen med flot udsigt ind til kirken.

Mandag er det bare at vende næsen hjemad for den dejlige tur med flot vejr i den første uge og så blandet resten af tiden, men det har været en rigtig god tur og min kones knæ holdt til turen, det var rigtig godt.

Nissan'en har også gjort der rigtig godt selvom den lækkede vand ind i kabinen når vi brugte airconen det var noget træls, men mest for Nissan der brugte en hel dag på at skifte den.