Læsø juni 2010

Det er lørdag den 12 juni, klokken er 3, midt om natten, og vi skal en tur til Læsø. Færgen sejler fra Frederikshavn kl. 1130, så 330 kører vi vest på. Det småregner, blæser, men trafik er der ikke meget af.  Vi kommer over Storebælt i stiv modvind, ved Odense står der et rådyr midt på motorvejen så jeg må næsten stoppe før end det flytter sig. Lidt efter kommer der en fasan på tværs, den er ikke lige så heldig, desværre. Da begge mine medrejsende sover fint venter jeg med morgenkaffen til vi når Skærup øst ved Vejle. Der får vi morgenkaffe med friskbagte boller fra i går aftes. Så går turen videre i frisk vind og efter et par korte pauser er vi i Frederikshavn ved 10 tiden. Så vi går en tur op i byen og kigger inden sejlturen, der går fint og kl. 13 kører vi i land på Læsø og der er jo bare 5 min. ud til Læsø Camping og Hytteby, der er en rigtig dejlig plads med ret store pladser med hække imellem. Her skal vi nok få nogle gode dage. Vi slår teltet op , det går helt godt selv om det blæser en del. Så er det tid at pakke cyklerne ud, min svigerinde lejer en på pladsen og så må vi ud og kigge lidt på omgivelserne. Om aftenen griller vi og det bliver ikke meget sent, inden vi kryber under dynen efter en god lang dag.

Vesterø havn

"Grøftekants orkideer"

Søndag vågner vi til solskin og sidder ude og spiser morgenmad og så må vi ind og kigge på Vesterø. Vi er nede på havnen og der "falder" jeg over to kilo dejlige friske hummerhaler, så jeg afbryder turen og vender hjem for at ordne dem. På pladsen er der en gruppe der er på cykeltur fra Skagen, så jeg får mange råd om rensningen af dem. Dejligt med, flinke hjælpsomme medcampister. Om eftermiddagen cykler vi en tur ud langs klitterne til Stokken og nyder det friske vejr. Der ser vi Orkideer i grøftekanten. Hjemturen går over Færøn, til Byrum hvor vi lige er en tur oppe i Thorvald Hansens Læsøtårn, som han byggede i 1927 efter han havde set fyrtårnet i Skagen. Han fik lavet støbeforme så han kunne støbe 3 om morgenen, 3 til middag og 3 inden sengetid. Han må ha' været en meget tålmodig og stædig mand. Om aftenen koger jeg hummerhalerne efter god vejledning, de bliver rigtig gode. Vi spiser næsten de 2 kilo, skyllet ned med en god Chardony til, bare dejligt. Vi plejer at flambere dem og blande lidt piskefløde i, men denne måde var lige så god og det er jo ekstra lækkert når de er helt friske.

Mandag er det sol og blæst og vi tar' bilen til østøen, hvor vi er ude ved Danzigmann og går en tur langs stranden. Så er vi på Østerby havn og ender hos Thorsen fisk, hvor vi handler ind til en god frokost med en del godt fra havet. På tilbage vejen er vi inde på en gårdbutik der skulle være super, det var priserne, men alt kødet fra frost og hvis jeg skal købe ret dyrt kød, må det gerne være friskt. Vi køber et par lamme koteletter, der ikke var noget specielt. Det er til gengæld frokosten, den var bare mums!. Om eftermiddagen cykler vi en tur, er inde hos en keramiker og kigge, han har rigtig mange glade sole.. Vi er inde og se Vesterø kirke, Billedet er taget ude blitz da det skulle kunne skade de flotte kalkmalerier og det ville være synd. Om aftenen griller vi de noget skuffende lamme korteletter, men nye kartofler, god salat og en god rødvin hjælper noget på det.

Vesterø havn

På vej til "Stokken"

Danzigmann
Læsø hus ved Danzigmann

Vesterø kirke  (uden blitz)

Museumsgården

Strandskade ved Saltsyderiet

Rønnerne ved Saltsyderiet

Tirsdag morgen  lyder det som regn på taget, så vi napper en time mere og så er det fint vejr. i dag vil vi ud og se Saltsyderiet. Vi cyker der ud så vi kan være med på et foredrag om saltsydningen og det er meget spændende. Syderiet ligge meget flot ud til Rønnerne, det store eng område hvor de henter saltvandet. Det er spændende at se hvordan de udvinder saltet, så det bliver salt og ikke bittert. Dejligt område at besøge, bare synd at man ikke kan købe en kop kaffe, men så vi købte noget salt.
På hjemvejen runder vi Vesterø havn og køber lidt ind i fiske butikken der Lyssej og nogle lækre fiskefrikadeller.
Om eftermiddagen går vi vi en lang tur langs stranden 8 km.og ser bl. a. de første forsøge sig i badevandet. Det lyder koldt!

Onsdag kommer sommeren og det er vores sidste dag på Læsø, så jeg må lige en tur på havnen og se om der er flere hummehaler og det er der. Jeg ordner dem og fryser et par poser til at ta' med hjem.
Så er der loppemarked i Byrum og det skal vi jo ikke gå glip af. Vi køber næsten ikke noget. Så kører vi en tur ud og ser Museumsgården. Den er absolut et besøg værd og den står med inventar som da den sidste ejer flyttede ud. Hun var ansat som kustode i sit eget hjem efter det blev museum. Så er vi en en tur til fiskemanden i Østerby og handler lidt. På vej retur er vi inde på et galleri, hvor vi køber et lille billede.
Om eftermiddagen er lige inde og se Søfartsmuseet i Vesterø, fint lille lokal museum, der er med på billetten fra Museumsgården. Vi er også ude ved Holtemmen, en strandeng med lavt vand med Åkander og gule Iris. Der skulle og være kødædende planter, men dem løber vi ikke lige ind i.
Efter aftensmaden pakker vi teltet sammen for denne gang. I morgen skal vi med færgen kl. 9.

Saltsyderiet

Sådan en tur går alt for hurtigt, men det var dejligt at komme op og se Læsø. En spændende ø med en dejlig natur og mange sjove navne.
Vi fik cyklet knap 100 km. Vejret har været ret godt med en del blæst de første dage. Camping pladsen var rigtig god med meget gode og rene faciliteter, flinke værtsfolk, et sted vi godt ville vende tilbage til.
Hjemturen gik fint, ved Vejle strammede trafikken noget til, om det var på grund af den strandede hval ved jeg ikke, men vi drejede fra og tog den gamle vej helt til Nyborg. Det var tydeligt at se på benzinforbruget at vi ikke havde modvind på turen hjem