Nordjylland juni 2021

Vi var glade, det var tirsdag morgen og vi var på vej til Jammerbugt Camping der ligger
i et for os uopdaget område. Så det er vi meget spændte på at komme op og se. Vi købte
opholdet i januar og det var meget billigt så vi måtte op og se området.

Det går fint over Storebælt og op i Jylland hvor vi ved Vejle tar Herning motorvejen
og snart efter  drejer fra og tar landevejen op gennem Midtjylland, dejlig vej ikke meget trafik.
Vi holder pause på en dejlig rasteplads og kommer til Jammerbugt Camping ved halv fire tiden.

Dyrene i baghaven

Vi bliver godt taget imod af Britt og vi vælger en plads så vi kan se dyrene bag campingpladsen.
Vi sætter hurtigt teltet op og nyder det gode vejr, om aftenen går vi op og nyder den lækre
æggekage med stegt flæsk og den var bare god. Det ser ud til at være en god plads med
fine faciliteter vi er kommet til.

Vores plads                             Dejlig æggekage

Onsdag kører vi ind og ser Vejlerne, et meget flot område med mange jordveje. Vi møder en lokal mand
i et af udsigts husene og han forklarer om området og hvad vi kunne se i nabolaget.
Vejlerne er skabt af Åge V Jensens fond og vi fik set Rørhøgen "muse" over rørskoven.

Vejlerne

Vi kører over og går af fine bræddestier rundt i området og ser køerne gå ude i søen. Nede i sydenden
af området er der en udstillingsbygning og en udsigtsbygning hvor man kan kigge op over området.

Bulbjerg

Udsigt fra Bulbjerg

Efter frokost kører vi ud til Bulbjerg og nyder den flotte natur. "Klippen" der står i vandkanten
mens bølgerne brydes ved foden af den. Vi går en tur i den flotte natur derude.

Så må vi ud til Thorup Strand og se hvor "Gutterne Fra Kutterne" holder til, men alle både lå på land
så det har nok blæst for meget. Vi gik en tur rundt i området og spiste en is derude.

Gutternes kuttere

Torsdag kører vi til Klim Kalkovn hvor man brændte limsten til Kalk, et nok hårdt arbejde.

Klim Kalkovn                                         Den lyngklædte mølle
Vi kørte videre mod Grønnestrand og stødte på Kongestenen hvor Fr. den 6. udtalte disse ord

"Dette øde sted er den smukkeste plet i mit rige"
Jeg tror ikke han har været i Hornsherred og kigge. Vi kom til den lyngdækkede mølle
og kørte gennem telefondalen videre til Svinkloven et meget flot område.

Frederik d. 6. mindesten                           Telefondalen

Svinklovene

Svinkløv Badehotel

Fosdalen

Vi var ude og vende ved Svinkløv Badehotel, men de så ud til at ha' gæster nok så vi fortsatte
ud til Slette strand og videre til Fosdalen, hvor vi gik langs en lille bæk der udsprang af Ruths Kilde.
så gik turen hjemad forbi Gutternes fiskeforretning i Vester Thorup hvor vi købte ind til en dejlig,
men noget sen frokost.

Lækker frokost

Fredag og vi kører forbi Frøstruplejren til Østerild Mølleområde men der har besøgscenteret lukket
pga. corona, så vi fortsætter til Thisted hvor vi går en tur i gågaden.

Østerild

Så går turen gennem flotte landskaber ud til "Cool Hawaii" Klitmøller hvor vi ser der er et par
vindsurferer ude og det ser jo fantastisk ud når de stryger hen over vandet.

Cool Hawaii

Så går turen videre til Hanstholm hvor vi efter anbefaling spiser Stjerneskud på Havnegrillen
og de var rigtig lækre. Vi må også lige se Bunker Museet når vi er i området og det er ret spændende at se og læse om tiden hvor alle måtte flytte fra byen. Det har nok heller ikke været så spændende at ligge i kvarter der som tysker.

Bunkermuseet

Vi kørte af små veje hjemad og kom forbi Hjardemål klint og Lild strand og så hjem til en dejlig kop Capputino.

Lørdag og det blæser meget og vi kører til Thorup strand og vil gå en tur, den blir kort pga. af blæsten.
vi kører en tur omkring vejlerne og ind og handle i deres dejlige brugs i Frøstrup. Vi har fået nye naboer og de tilbyder
at låne os en stormbardun, men vi har tre indvendige og vi tar alligevel imod deres tilbud. Men efter at ha spist beslutter
vi os til at ta' teltet ned og lægge det ind i bilen.

Søndag tar vi ud til Bulbjerg og går en tur men også der blæser det meget, så hjem og pakke teltet sammen
og om aftenen går vi op og spiser vores gratis måltid en fiskeburger med pommes og det smagte rigtig godt
og vi var godt mætte.

Rigtig lækker mad

Mandag kører vi til Aggersborg en gl. vikingeborg bygget af Harald Blåtand, nu kun en jordvold og et flot besøgscenter
med flotte skitser af hvordan  tiden var dengang. Vi kørte så ind til Løgstør og gik rundt og kiggede. Der var mange flotte
gavlmalerier og muslingeskaller flot dekoreret. om aftenen var vi i Bistroen igen og smage deres Rip eye steak med portobello svampe, rodfrugtchips og pommes, det var super lækkert en god afslutning på opholdet.

Fra Aggersborg

Fra Struer

Så kørte vi på familiebesøg i Vestjylland og endte dagen efter på Vejlby Fed Camping på Fyn, en rigtig lækker plads.
der nød vi det gode vejr og besøgte venner på Fyn, hvor er det dejligt at coronaen er i aftagende.

Trelleborg

Dagen efter var det tid at køre hjemad og vi kørte af små veje til ved Odense hvor vi tog motorvejen næsten til Slagelse hvor vi drejede af for at se Trelleborg. Det var en forandring fra Aggersborg, der var et rigtig besøgscenter og det var
gratis at komme ind. vi var rundt og se det hele, langhuse, kirkegårde og de gamle volde. Vi gik også over og så de gamle huse bagved, men de var aflåste.

Så gik turen hjemad og vi kom godt hjem efter en rigtig god tur til Jammerbugt der er et rigtig dejligt område
som vi godt kunne finde på at køre op til en anden gang.

Så er der bare tømning af cv'en og rengøring, men det klarede vi om eftermiddagen og dagen efter så er den er klar til næste tur. Hvorhen det er ikke til at vide.