Stockholm, Saltbæk og Loch Ness juni 2009

Onsdag den 10. juni, kl. er lidt i 9 og vi sætter kursen mod Stockholm som vi er spændte på at se. Vi har valgt at tage færgen selv om det er meget billigere på broen med brobizz, men vi har en lidt lang tur foran os i dag. Vi holder flere pauser på vejen, pladsen med udsigt over Vaneren er desværre fuldt optaget. Den bedste rasteplads vi holder på er ved Nyköbing, den var rigtig god, omme bag ved tanken. Vi ankommer til Bredång Camping ved 18 tiden efter 611 km. og får en fin plads. Vi  får hurtigt sat vognen på plads og sætter vores solsejl op og er så en tur rundt og se pladsen og er en tur gennem skoven ned til Mäleren og kigge, her ser fint ud af en storbyplads at være. Om aftenen får vi laks med en af de sidste Rose' fra S' Zeno i Bardolino, dejligt,  men også vemodigt at det er slut med dem.

Gamle Stan Gamle Stan

Torsdag, køber vi Stockholm pas i receptionen til tre døgn og så går turen med toget til Gamla Stan. Vi går en tur rundt i de smalle gader, med de mange flotte huse og små gyder og kommer om til kongeslottet, som vi går ind og ser, gratis med Stockholm pas. Kl. 12 går vi ned og ser vagtskiftet der i dag skulle være rigtig flot. De skifter vagtregiment og hærens Tamburkorps er med og giver opvisning. De var rigtig dygtige og det var flot.

Så er vi en tur i City og kigge lidt, det ligner næsten en hver anden storby. På vej tilbage kommer vi forbi stedet hvor Oluf Palme blev skudt for snart mange år siden. Tilbage i Gamle Stan ser vi Gråbrødre menighedens kirken hvor alle de gamle svenske konger er begravet og er henne og hilse op Evert Taube der står og skuer ud over Mäleren. Vi griller ude om aftenen i godt vejr.

Vagtskifte ved kongeslottet

Vasa model

Vasa model Vasa model

Fredag vil vi bruge på Djurgården, så vi tager toget til Gamle Stan og går hen til Djurgårdsfærgen og sejler en lille flot tur derover. Vi går først til Vasa museet som vi bare skal se. Det er bare utroligt flot, bygget op omkring skibet der har været både stort og flot, desværre sejlede det ikke så godt. Vi brugte et par timer der og så film om bygningen og hvad der gik galt og udstillinger om livet ombord. Vi fik så en kop kaffe i kafeen og skulle nyde udsigten over havnen, men hvad var det, der var helt sløret. Det ikke bare regnede, det væltede ned og det blev bare ved. Der røg den Djurgårddag, Vi løb over på et Akvarium ved siden af, det var ret skuffende, men der var tørvejr. Så over til et kunstmuseum, lukket, så kom der en bus ind mod byen og vi kørte med og tog toget hjem, købte et par kager med til kaffen og så hjem og tænde for varmen og få tørt tøj på. Sådan kan det gå når man glemmer paraply og regntøj!.

Evert Taube statuen Drotningholm

Lørdag er det igen gråvejr og vi vil ud og sejle med en af de små turbåde og der er en tur rundt om Kungsholmen på Stockholm passet , den prøver vi. Flot tur, hvor er der mange i Stockholm der bor med udsigt over vandet. Da turen er færdig, småregner det og vi får plads på båden til Drotningholm hvor kongefamilien bor. Det er en dejlig tur  på en time på Mäleren ud til slottet. Det holder op med at regne mens vi sejler. Drotningholm ligger meget flot på sø bredden og vi går op og kigger indenfor i den del der er åben for besøgende. Så er vi ude og se parken og det Japanske slot bag i parken og så begynder det selvfølgelig at regne igen, men i dag er paraplyer og regntøj på plads, så det går. Da vi når ned til båden er der andre end os der vil retur. Båden er fyldt, men vi finder en plads i restauranten og bestiller en gang salat med en lokal båd øl til,, ikke specielt billig, men det smagte fint og så kom vi til at sidde sammen med et dansk par, så det var hyggeligt. Det regner stadig da turen er slut, så vi går hen for at se centeret ved Sergels Torv, det er stort, ligger under jorden, der er mange mode butikker og sort af mennesker. Om aftenen griller vi, men sidder inde i varmen, det regner ret meget.

Parken ved Drotningholm Sveriges største iskiosk med de største is !!  ??

Søndag, det har regnet hele natten og gør det stadig, vi får vist vores part af de 120 mm der er kommet hjemme de sidste dage. Efter morgen kaffe tager jeg regntøj på og pakker solsejl og det udvendige sammen, vi vil køre videre. Vi kører ved 1030 tiden og det styrter bare ned, så trafikken er langsom på motorvejen. Det stopper efter en halv times tid og det klarer op. Klokken 13 kører vi ind på Skeppsdockans Camping ved Söderköbing, der ligger ved en  gammel havn/værft ved Götakanalen,. Der ser fint ud.( vi har læst om den på Camping Danmark). Efter frokost cykler vi langs kanalen ind til byen hvor der er meget liv, men nu er det også blevet godt vejr. Söderköbing er en meget hyggelig gammel by med et dejligt havnemiljø ved kanalen. Der ligger bl. a. Sveriges største is cafe med de største is i landet (påstår de). De var store, de var gode, de var rigtig gode. Der sad et par da vi bestilte, de var i gang med at dele den største de havde. De sad stadig med den da vi gik igen, Jeg tror ikke de fik det sidste ned. Vi fik en stor men spiselig størrelse, der hed Vivaldi og Wienervals, uhm. Efter eftermiddags kaffen cykler vi en 6-7 sluser ind langs Götakanalen, der er en god lille grusvej langs kanalen, så der er godt og flot at cykle. Vi griller til aften i det gode vejr og bagefter kører vi en Elg tur i skumringen, vi ser mange dyr, men ikke Elg.

Ved Söderköbing vandrehjemmet S:t Annagården

Mandag. I dag vil vi en tur ud i skærgården, så vi kører mod Sankt Anna Skärgård. Det er en dejlig tur derud og vi nyder udsigten ud over skærgårds øerne men det er noget diset. Vi holder kaffepause ved broen til Finnö, lige over for vandrehjemmet S:t Annagården der bare ligger rigtig flot. Vi kører hjem over Stegeborg. Efter frokost cykler vi ind til Söderköbing og er rundt og se resten af byen og flotte kirke med det store træ klokketårn. Hyggelig by med mange flotte gamle træhuse. Vi køber köttbuller med hjem til aften, dem skal vi jo lige ha' når vi er i Sverige.

"Rabbit Crossing"

Ved  Götakanalen finder vi skulpturgruppen "Rabbit Crossing" av Eva Fornåå med två grupper av kaniner på var sida om vattnet. Den ingår i "Visioner vid vatten" med flera konstverk utefter kanalen. Vi så kun denne, men den var rigtig sød.

Skeppsdockans Camping

Her ser vi over på Skepdockans Camping fra vejen/stien langs kanalen. Fin plads med gode forhold, vi var måske blevet en dag mere, men der var booket mange pladser til Midsommer som vi igen er rendt ind i!!

Kaffepause ved sø, syd for Kisa Gæs ved Åsnen i Torne

Tirsdag morgen, solen skinner fra en skyfri himmel og vi skal videre. Jeg cykler til bageren og henter morgen brød. Så pakker vi sammen og vil afregne op vej ud. Campingfatter spørger hvorfor vi kører videre i det gode vejr, men vi havde jo fået at vide da vi kom at der var fuldt booket fra tirsdag p. gr. af midsommer. men det måtte pigen der passede receptionen havde misforstået, der var da også plads til os selv om der kom mange. Men vi havde pakket, så vi kørte videre. Vi kørte mod Torne Camping ved Åsnen som vi syntes lød god. Vi kører af små veje det første stykke, støder ind i et vejarbejde der spærrer vejen, så vi kommer ud en større omvej, Men den var nu rigtig flot forbi mange søer.

Vi ankommer til Torne Camping først på eftermiddagen og bliver modtaget af Michael, der er dansk og har  boet i Frederikssund. Der ser dejligt ud og vi finder hurtigt en plads og får sat cv'en op. Efter frokost er vi en tur rund på pladsen og langs søen ind til Ica  i byen. Det er en rigtig dejlig naturplads ned til Åsnen, hvor de har bådebro og udlejning af joller med m/u motor og kanoer. Der er også en lille fiske sø med ørreder på pladsen.

Kæmpen fra herregård ved Torne

Fra torne Campings hjemmeside.

Onsdag, det er gråvejr og da vi vil hente morgen bollerne, kommer Michael cyklende med dem.  Vi kører en tur til Tingsryd og køber lidt grønsager ved vejen og senere så vi at det lille røgeri uden for Urshult stadig er der, så der måtte vi lige ind og handle lidt friske røgvarer, makrel og laks. Efter frokost cykler vi en tur i området, ud af de små grusveje, det er et rigtig flot område. Vi må tilbage en anden gang og fiske i Åsnen og den lille fiskesø.

Torsdag morgen og det begynder bare at regne, så vi beslutter at køre lidt videre. Vi kører ned til vores svogers ødegård ved Lönsboda, hvor vi vil sætte cv. en og køre til marked i byen. Der har ikke været nogen i huset længe, græsset er langt, det regner, det er lummert og ved at klare op, så knoterne er rigtig på mærkerne. Vi har aldrig oplevet noget lignende, så efter en kop kaffe, kører vi videre. Nu forstår vi bedre hvorfor svenskerne klipper græsset kort ved deres huse. Vi har ikke haft problemer med hverken knot eller myg før på turen. Markedet  i   Lönsboda er en stor skuffelse, ikke det marked vi regnede med, kun "pik, pak". Så vi beslutter os for at køre hjem en dag før tid og sætter kursen mod broen. Turen går fint, jeg taber nøglen til cv.en på rasteplads Råstånga lige før Lund, så hvis nogen kommer forbi og finder en nøgle med en Hobby som nøglering må i gerne gi' mig et praj. Broen var rigtig billig den dag, prisen var den samme som bil solo.

Fra visit Stockholms hjemmeside

Onsdag den 17. juni. Vi har været til sølvbryllup i weekenden, passet barnebarn om tirsdagen, så vi har lige nogle dage tilbage af vores korte sommerferie. Vi beslutter os for at køre til Røsnæs ved Kalundborg. Campingpladsen bliver den ved Saltbæk. Vi går en tur og kigger lidt i Holbæk der har travlt med at gøre klar til DGI stævne. Der er tid til kaffepause ved Brejninge og vi nyder den flotte udsigt over Sejerø bugten. Vi er ved Saltbæk Camping lidt i 12 og vi sætter fortelt op, det er første gang vi skal sætte det rigtig op. Det passer fint på nær gulvtæppet som vi fik klippet til på den sidste tur med den gamle cv. så der mangler 20 cm , det går nok. Klokken 14 er det tid til frokost med en sild og en lille klar. Så må vi ud og se omegnen, først ned til stranden, den ser god ud med badebro ud over stenene. Så cykler vi lidt rundt i de små byer, handler lidt i Ellede Brugs før vi cykler hjemad, det bliver til 18 kilometer. Om aftenen er vi nede og se den flotte solnedgang ved stranden. Dejligt solen skinner i DK.

Røsnæs

Torsdag, det blæser noget, der er lidt skyer, men ingen optræk til regn. Vi vil ud til spidsen af Røsnæs og kører af de små veje derud, hvor er der mange der bor med flot udsigt på Røsnæs. Vi går en tur rundt nede ved vandet og efter en kop kaffe går vi ud til fyret og nyder udsigten til Samsø. Så går turen til Kalundborg, hvor vi er en tur rundt i byen og ser den 5 tårnede Vor Frue kirke inde, den er noget mørk, men flot. Den er pakket ind med stillads for renovering, så i øjeblikket ser den ikke så flot ud udefra. Vi går over til Bispegården hvor der er kunstudstilling. Flot bygning, speciel kunst, men der skal jo være noget for alle. Om aftenen falder vi i snak med et par af fastliggere, der inviter på kaffe for at fortælle os om nogle udsigtspunkter  med flot udsigt over Kalundborg og Asnæs. De fortæller også at Lock Ness er lige i nærheden, det har vi aldrig hørt  om før!! Tak for tipsene. Jeg har aldrig rigtig forstået det med at fastliggere og nomader ikke kan tale sammen, det har vi aldrig haft problemer med.

Loch Ness " uhyret " Udsigt mod Asnæs

Fredag, solen skinner, hvor er det dejligt. Vi skal ud og se de udsigtspunkter vi vi har fået anbefalet og først skal vi  ud og se Loch Ness i Spangsbo, lige uden for Kalundborg. Det er et lille naturområde anlagt for snart 40 år siden af en vognmand i en gammel grusgrav. Det er et meget hyggeligt sted med mange forskellige andefugle i et dejligt parklignende område med mange borde og bænke, så man kan sagtens spise sin medbragte mad der. Man kan købe brød til at fodre med for 2 kr. Har man mindre børn med kan man bruge lang tid der. Så går turen op til nogle flotte udsigtspunkter, som vi helt sikkert ikke havde fundet uden hjælp. Vi er også inde og se Raklev kirke, lidt speciel, da den har træ lofter. Vi parkerer ved Kalundborg havn og går op gennem Strandstræde, hvor et af Danmarks mindste huse ligger, op forbi kirken og hen til Kalundborg Museum. Det er et spændende museum med ting fra stenalderen til starten sidste århundrede, i meget flotte bygninger. I havestuen er der silkesommerfuglelarver der bliver fodret med blade fra et 200 år gammelt Morbærtræ i haven. Resten af dagen nyder vi på pladsen og griller i det dejlige vejr om aftenen. Dejlig solskin hele dagen og vi er nede og se solnedgangen ved Saltbæk strand  om aftenen

Strandstræde i Kalundborg Solnedgang over Sejerø bugten ved Saltbæk strand

Lørdag, Det er tid at pakke sammen, vi har satset på godt morgenvejr og det er det. Så vi får pakket telt m.m. sammen helt tørt, dejligt.  Det har været dejligt på Saltbæk camping, der er gode store pladser, flot legeplads og fine forhold i det hele taget. Når vi hørte hvordan den så ud  da de nuværende ejere overtog den, har de gjort et stort stykke arbejde. Pladsen er fin og vi kommer gerne igen en anden gang. På vej hjem er vi lige inde i Jyderup hos Jyderup Camping og handle et par småting til teltet, som er smuttet med den gamle cv. Vi er hjemme kl. 13, det er jo dejligt med en kort tur hjem fra ferien.

Fra Saltbæk Campings hjemmeside

Det har været en dejlig ferie, i Sverige med en del regn, men også med sol og varme, så vi synes stadig at Sverige er et dejligt land at holde ferie i. De dage vi havde i Saltbæk var bare med godt vejr og det er jo rigtig dejligt.